Kara a konsekwencja

RODZICU PAMIĘTAJ!!!

SAMO DZIECKO NIE JEST ZŁE - ZŁE JEST JEGO ZACHOWANIE!

Wprowadzaj dziecku normy i zasady!

Warto zapamiętać....

  • Dzieci potrzebują jasnych, konkretnych informacji, jak powinny się zachowywać. Najlepiej, jeśli zasada od razu zawiera wskazówkę, czego oczekujemy: np. każdy czeka na swoją kolej zabawy zabawką, nie zabieramy sobie zabawek.
  • Zasady powinny być formułowane krótko.
  • Zasady staraj się formułować pozytywnie: nie wystarczy powiedzieć, czego nie robić, należy określić, czego oczekujemy w zamian: np. nie bijemy brata/ siostry, złość mamy prawo wyrazić: ...
  • Nie krzyczymy, mówimy spokojnie, cicho.
  • Dziecko może jednocześnie przyswoić 2-3 zasady, pamięta o 10.
  • System zasad jest dynamiczny, nie statyczny - dostosujemy go do sytuacji, dorastania dzieci.
  • Zasady obowiązują obie strony – zarówno rodzica, jak i dziecko; powinny być również przestrzegane wtedy, kiedy jest to dla dorosłych niewygodne!!!
  • Zasady przypominamy często.
  • Zasad przestrzegamy zawsze, inaczej dziecko przestaje wierzyć, że są one naprawdę.
  • Nie pozwalamy na dyskusje po złamaniu zasady, stosujemy konsekwencje, przypominając, że zasada została złamana. Możemy omówić z dzieckiem system zasad, ale po poniesieniu przez nie konsekwencji.

Przykładowy zbiór zasad:

1) Śmieci wyrzucaj do kosza

2) Wykonuj polecenia nauczyciela

3) Wysiedź 20 min. bez przerwy wykonując pracę domową

4) Zawsze mów „Dzień dobry” i „Do widzenia”

5) Rozstaw talerze na stole przed obiadem

KARA A KONSEKWENCJA

KARA

  • stosowana w sposób spontaniczny, nieprzewidywalny
  • często jest wymierzana w złości, z bezsilności,
  • bywa zbyt surowa, nieadekwatna,
  • wywołuje w dziecku poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, złość, strach, chęć odwetu
  • zwykle nie jest uzależniona od przewinienia, ale od stopnia zdenerwowania rodzica
  • bywa, że jest nierealna do zastosowania
  • dziecko nie jest wcześniej o niej uprzedzane
  • jest nieadekwatna do zachowania dziecka
  • nie wynika logicznie z zachowania dziecka

KONSEKWENCJA

  • konsekwencje różnią się tym, że są wcześniej zaplanowane, zapowiedziane,
  • nie są formą zemsty, ani odreagowania
  • są uzależnione od zachowania dziecka, a nie nastroju rodzica
  • uczą dziecko przewidywania następstwa zdarzeń
  • w momencie stosowania konsekwencji nie rozmawiamy o uczuciach, ale o łamaniu zasad; konsekwencja wynika logicznie z zachowania dziecka
  • jest adekwatna do wieku dziecka i rodzaju przewinienia

KONSEKWENCJE UCZĄ, KARY RANIĄ!!!!

Konsekwencja powinna być:

  • Szybka (stosowana bezpośrednio po niewłaściwym zachowaniu)
  • Skuteczna (doprowadzona do końca, wyegzekwowana)
  • Stosowalna (realna do zrealizowania w praktyce)
  • Sprawiedliwa (adekwatna do przewinienia)
  • Wcześniej ustalona, zapisana i zapowiedziana
  • Stała (jednym z celów stosowania konsekwencji jest nauczenie dzieci przewidywania następstwa zachowania)
  • Słuszna (związana tematyczne z przewinieniem)
  • Sympatyczna (nie dziecko jest złe, ale zachowanie; nie rozmawiamy o uczuciach, ale o zasadach: lubię Cię, zależy mi na Tobie, ale nie możesz zachowywać się w taki sposób; ważne, aby mówić to w sposób spokojny, przyjaznym tonem głosu)
  • Stanowcza (to dorośli ustalają zasady w przedszkolu, w domu - są silni, pewni, przekonani, że wyegzekwują zasady)
  • Systematyczna (ważne, żeby nie stosować wyjątków, wtedy dzieci wolniej uczą się przestrzegania zasad; sprawdzają, czy tym razem uda im się nie doświadczyć konsekwencji)

NALEŻY PRZY TYM PAMIĘTAĆ, ŻE UWAGA JEST ZAWSZE NAGRODĄ DLA DZIECKA!!! MA WTEDY DOROSŁEGO NA WYŁĄCZNOŚĆ!!!!

NAJGORSZE SĄ: OBOJĘTNOŚĆ I BRAK ZAINTERESOWANIA!!!!!

Rodzaje negatywnych konsekwencji:

Naprawienie szkód: np.
- dziecko sprząta bałagan, który zrobiło; odkupuje ubranie kolegi, które zniszczyło w bójce;
Wyłączenie z sytuacji
- dziecko idzie do swojego pokoju i przebywa tam jakiś czas samo, jeśli bije się z bratem albo kłóci z rodzicem;
Odroczenie otrzymania kolejnego przywileju do czasu poprawy zachowania
- dziecko ma zakaz oglądania bajek wieczorem;
Ograniczenie swobody działania
- dziecko jest przytrzymane i odsunięte, gdy bije brata albo niszczy rzeczy;
Odesłanie w nudne miejsce
- dziecko przebywa jakiś czas samo w miejscu, gdzie nie ma dostępu do zabawek, komputera;
Brak zainteresowania ze strony ważnej osoby (zabranie uwagi)
- nie zwracanie uwagi, nie reagowanie na zachowania buntownicze, protestacyjne (dziecko krzyczy, tupie itp.);

Źródło: „ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej” Kołakowski A., Wolanczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. s.174 - 202

Zamiast karania:

  • Wskaż dziecku, jak ma się zachować -zanim zrobi coś nie tak, przypomnij zasadę
  • Wyraź ostry sprzeciw bez oskarżania
  • Wyraź swoje uczucia i oczekiwania: zamiast mówić: „Mam Cię dość” , powiedz: „Jestem wściekły, kiedy tak się zachowujesz, nie mogę się na to zgodzić”
  • Pokaż, jak naprawić zło
  • Daj dziecku możliwość wyboru, podkreśl, że to od niego zależy, czy poniesie konsekwencje, czy nie
  • Pozwól dziecku ponieść konsekwencje swojego zachowania
  • Kilkakrotnie spokojnie powtórz polecenie
  • Gdy Ty i dziecko jesteście zbytnio zdenerwowani, odeślij dziecko na jakiś czas do innego pokoju, dopóki nie ochłoniecie

Źródło: Mazlish, Faber „Jak mówić, żeby dzieci słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły”

RODZICU PAMIĘTAJ !!!

Ważniejsze od wyciągania konsekwencji wobec dzieci jest ich chwalenie i nagradzanie!!!
Uwaga jest zawsze nagrodą dla dziecka. Należy zatem dążyć do tego, aby okazywać dziecku więcej uwagi i zainteresowania, gdy postępuje właściwie, a nie wtedy, gdy nie słucha poleceń i łamie ustalone zasady….

Warto zapamiętać....

  • Pochwały i nagrody pomagają dzieciom zmienić uciążliwe zachowania, motywują do działania, starania się.
  • Wszystkie dzieci, zwłaszcza te mające poważniejsze problemy należy chwalić bardzo często, kilkakrotnie w ciągu dnia.
  • Należy zauważać nawet najmniejsze sukcesy. Jeśli w naszej ocenie dziecko w danym dniu nie zrobiło niczego zasługującego na pochwałę, należy stworzyć dziecku sytuację, w której odniesie sukces, zasłuży na uznanie, wykaże się czymś np. pomoże w czymkolwiek rodzicowi
  • Należy stosować więcej pochwał i nagród, niż kar!
  • Pochwały i nagrody powinny być natychmiastowe, występować bezpośrednio po danym zachowaniu pozytywnym, nie powinny być zbytnio odroczone w czasie.
  • Nagrody należy również dostosować do potrzeb i oczekiwań dziecka, tak aby dotyczyły one czegoś, co jest dla niego ważne, na czym mu zależy.

Pochwały i nagrody powinny być:

  • Natychmiastowe
  • Niepodważalne
  • Realne
  • Pożądane przez dziecko
  • Proporcjonalne do wysiłku włożonego przez dziecko
  • Niepodzielne (bez zgody dziecka nie należy kazać mu się nimi dzielić)
  • Konkretne
  • Opisowe

Przykładowe nagrody dla młodszych dzieci

*AKTYWNOŚCI I PRZEDMIOTY

  • Karmienie zwierząt
  • Trzymanie za rękę
  • Podlewanie kwiatów
  • Dodatkowa zabawa
  • Temperowanie kredek
  • Zabawa wyjątkową zabawką
  • Obejrzenie bajki
  • Dodatkowa zabawa na zewnątrz
  • Korzystanie z przedmiotów rodzica
  • Wybranie zabawy, bajki do przeczytania
  • Korzystanie z komputera itp.
  • Jedzenie (słodycze, ulubione potrawy)
  • Naklejki
  • Gwiazdki
  • Uśmiechnięte „buzie”, kartoniki, żetony
  • Zabawki
  • Ilustracje, karteczki itp.

* NAGRODY SPOŁECZNE

  • Uśmiech
  • Przytulenie
  • Zainteresowanie
  • Wysłuchanie
  • Bliskość fizyczna
  • Dotyk
  • Poklepanie
  • Uścisk
  • Puszczenie „oka”
  • Potakiwanie
  • Otoczenie ramieniem
  • Pochwała
  • Dobrze
  • Super
  • Dziękuję
  • Podoba mi się
  • To miłe
  • Dobrze, że czekałeś
  • Dobra robota
  • Świetnie!

 

Instagram Gmina Narewka

Licznik odwiedzin

Odwiedzana: 136

Powrót na początek strony